Idag på webbinaret så fick jag en mycket bra fråga som jag inte besvarade bra så därför får det bli ett blogginlägg.
Diskussionen gällde mitt påstående om att ”många besökare är inget mål” och kanske inte ens bra för din verksamhet. Jag fick då mothugg om att de inte gör någon skada i motsats till om det var en offline-verksamhet.
Men, min tanke är att de besökare som inte är intresserade av att köpa något faktiskt är till skada.
Så här tänker jag:
Om jag använder mig av en del mätverktyg för att se vad som intresserar mina läsare så kommer jag också att få reda på vad som drar mest läsare. Det kommer antagligen att få mig att skriva mer inlägg av samma sort och medvetet eller omedvetet styra hur jag agerar. Samma sak om jag får mycket kommentarer på en viss typ av inlägg. Det påverkar mig.
Det är konverteringen det handlar om
Men om merparten av mina läsare aldrig konverterar till kunder och om jag låter den gruppen styra mitt beteende så kommer jag att fortsätta åt ett håll jag egentligen inte vill. Många besökare är inte till skada i sig men som i mycket annat så styrs vi av ”belöningar”. Och många läsare kan därför göra att vi fastnar i ett spår som inte leder till målet. Så håll alltid din målgrupp i fokus och se till att det är den du skriver för. Din målgrupp är eventuellt inte samma som dina läsare.
Följdfråga – varför har du en blogg
Jag uppskattar din kommentar
Under många år har jag lagt ner tid och engagemang på att hjälpa andra med deras wordpress-sida. Jag uppskattar all form av feedback för på så sätt så blir arbetet roligare och jag vet om det är uppskattat. Så varför inte skriva ett enkelt tack - om du fick tips för att lösa ditt problem eller löste det!
Tack för din återkoppling!
Karin