• Hoppa till huvudinnehåll
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer
WP Akuten

WP Akuten

Ta det lugnt - det ordnar sig

  • Verktyg
  • Tips
  • Felsökning
  • Plugin
  • Utveckling
  • Blogg
  • Boka support
    • Kontakta WP-akuten/KoBoToLo
    • Pro bono
    • Cookie Policy (EU)
    • Integritestpolicy
Boka ett möte
Ring
Sök
  • Verktyg
  • Tips
  • Felsökning
  • Plugin
  • Utveckling
  • Blogg
  • Boka support
    • Kontakta WP-akuten/KoBoToLo
    • Pro bono
    • Cookie Policy (EU)
    • Integritestpolicy

Serverkoder – vad betyder dem (500,404 med mera)?

WP Akuten > Tips > Serverkoder – vad betyder dem (500,404 med mera)?

skrivet den 17 juni, 2016, uppdaterat den 20 juni, 2016 av Karin H Olsson

I stort sett alla har sett dem på sina egna sidor men också på andras. För att underlätta felsökning så skickar webb servern ett felmeddelande när en URL inte kan visas. Några av dem är välkända som 404 (fel URL adress), men en del ser vi inte så ofta.

Error 500 Internal server error

Den här koden beror oftast på ett fel i en fil som heter .htacess. Det här är en känslig fil som reagerar på alla fel. Om du inte har ändrat något så avvakta och se om det trots allt är ett fel hos webbhotellet. Annars så ta bort dina senaste ändringar i filen eller lägg tillbaka en backup av filen. Tyvär skriver många plugin i den här filen så den ser olika ut beroende på olika installationer. Plugin med bra kvalitet brukar fråga om de ska göra en backup på htaccess innan det uppdaterar. Jag rekomenderar att du svarar ja på den frågan 😉

HTTP 404 Not Found Error

Den absolut vanligaste felkoden som beror på att du försöker besöka en webbadress som inte finns. Kontrollera först att du stavat rätt 😉 Man löser 404 – på sin sida genom att rätta länkarna eller göra en redirect från den felaktiga URL:en till en ny och korrekt URL.

Error 403 Access Denied/Forbidden

Betyder helt enkelt att du inte har behörighet att se sidan som du besöker. Oftast så har du fått en länk till en skyddad sida där det behövs ett passord och att du loggar in.

502 Bad Gateway

Det här felet har vi under våren sett på one.com vid några tillfällen. Felet är hos webbhotellet så avvakta och kontakta sedan supporten.

503 Service Unavailable

Oftast beror den här koden på att webbsidan är upptagen med något annat. Det här kan såklart bero på webbhotellet. Avvakta en stund och kontakta sedan supporten på webbhotellet.

Karin H Olsson

Jag har en bakgrund som konstruktör inom realtidssystem, de system som finns inbyggda i bilar, flygplan mm. Sedan tio år är jag företagare.

Utbildad systemvetare med en master i psykologi och mitt intresseområde finns där människor och datorer möts. En dag förstår vi varandra 🙂

Läs mer => KoBoToLo – Om KoBoToLo en webbyrå i Karlskoga

FöregåendeFörhindra inloggning med epost-adress
NästaAnvända shortcodes i widgets
Kategori: Tips, Tips Etikett: Serverfel

Jag uppskattar din kommentar

Under många år har jag lagt ner tid och engagemang på att hjälpa andra med deras wordpress-sida. Jag uppskattar all form av feedback för på så sätt så blir arbetet roligare och jag vet om det är uppskattat. Så varför inte skriva ett enkelt tack - om du fick tips för att lösa ditt problem eller löste det!
Tack för din återkoppling!
Karin

0 0 Röster
Article Rating
Prenumerera
Uppdatering av
guest
guest
0 Kommentarer
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer

Sidebar

Prenumerera på tips

Ett ord på vägen

Tänka efter

Du är som sämst när du tror du redan vet

Populära tips

  • Länk till mailadressMail och epost
  • Länk till telefonnummer hemsidapost_feat_img_18
  • Mina bilder kapas (beskärs) – om bildstorlekar…wood-working-garden-tool
  • Bädda in en video i WordPress från YoutubeVideo
  • 5 olika sätt att ta bort kommentarercomments

Du hittar mig i Värmland bland skogar, vargar och sjöar


Mail: info@kobotolo.se

Vill du istället att vi kontaktar dig så skicka ett mail så ringer vi upp. Du kan också fylla i vårt kontaktformulär:


Be mig kontakta dig


Maila mig



Tel: 070 – 49 34 191

Onsdagar 9.00 till 10.00 är vår stående hjälptimme. Då ger vi tips och råd per telefon till kunder och icke-kunder. Ingen fråga är fel!

Övrig tid kan vi tyvärr inte ge support per telefon!

Copyright © 2025 · WordPress Akuten · All Rights Reserved

  • Svenska