Tiden går och personal slutar eller andra saker händer. En del äldre inlägg har kanske en författare som är en person som inte arbetat på företaget på många år, då kan det vara dags att fundera på hur du ska hantera det.
Ska man byta författare?
I första läget kan det verka självklart men det är inte alltid det. Den person som står som författare kan vara någon som faktiskt ska ha kvar sitt namn på den text som hen skrivit. Framförallt gäller det ofta i föreningar där någon medlem lagt ner mycket tid och engagemang på att skapa material. Att då byta författare kan vara en aning oetiskt.
I de lägena så tycker jag att ett bättre sätt är att byta användarroll på författaren till prenumerant och låta namnet stå kvar på artiklarna. Då har personen inte längre möjlighet att logga in och ändra, men man har kvar rätt namn och men har kvar historian på webbsidan.
Byt användarbehörighet så här
Logga in och leta upp användare (users) i vänsterspalten.
Redigera den användare du vill ändra
Leta upp roll och byt till prenumerant
Glöm inte spara!
Ta bort användaren så här
Om du tar bort användaren så kommer du att få en fråga om att associera inlägg med en annan användare. Det är något som du SKA göra annars så kommer materialet att avpubliceras.
Byt författare så här
Logga in och välj användare i vänsterspalten.
Klick på siffran bredvid användaren längst till höger
Nu har du öppnat en inläggs-vy med användarens alla inlägg
Klicka i rutan längst upp för att välja alla inlägg.
Välj redigera där det står massåtgärder och klicka på verkställ
Leta upp författare i högra delen och ändra.
Glöm inte spara!
Jag uppskattar din kommentar
Under många år har jag lagt ner tid och engagemang på att hjälpa andra med deras wordpress-sida. Jag uppskattar all form av feedback för på så sätt så blir arbetet roligare och jag vet om det är uppskattat. Så varför inte skriva ett enkelt tack - om du fick tips för att lösa ditt problem eller löste det!
Tack för din återkoppling!
Karin