I version 4.4 av Contact Form 7 har en del varningar införts. Dessa finns för att underlätta konfigureringen och minska risken att dina mail hamnar i något spamfilter vilket är bra. Om du behöver installera tillägget så finns information om det här
Men för alla som använt en tidigare version och nu uppdaterar så dyker det eventuellt upp felmeddelanden som man inte sett tidigare.
De vanligaste av dessa
- This email address does not belong to the same domain as the site
Det här handlar om att mailet skickas från en annan domän än den som din wordpress-sida ligger på.
Åtgärda det genom att ändra i fältet så att sändande e-post är till exempel info@dindomän.se - This field can be empty depending on user input.
Du har lagt upp fält som får vara tomma men som används i mailet – oftast handlar det om ämnsraden i mailet.
Åtgärda det genom att lägga till text i ämnesraden till exempel Meddelande ”[your-subject]” - Lägg till en reply-to
När du ändrar enligt punkt 1 så används inte längre besökarens mailadress någonstans och då blir det svårt att besvara ett mail.
Åtgärda det genom att lägga till information under ytterligare rubriker. Genom att göra det så kan du bara klicka på svara föra att besvara mailet i ditt epost-program vilket gör livet lite bekvämare.
Jag uppskattar din kommentar
Under många år har jag lagt ner tid och engagemang på att hjälpa andra med deras wordpress-sida. Jag uppskattar all form av feedback för på så sätt så blir arbetet roligare och jag vet om det är uppskattat. Så varför inte skriva ett enkelt tack - om du fick tips för att lösa ditt problem eller löste det!
Tack för din återkoppling!
Karin
Är det att föredra att man inte använder formulär?
Nej, det tycker jag inte! Formulär har den fördelen att man kan styra vilken information man får, till exempel telefonnummer eller vilken tjänst de frågar om.
Om man bara har en mailadress så kanske man inte får den information man behöver.
Så det beror på hur man vill bli kontaktad och vilken information man behöver.