En backup i WordPress ska spara flera saker, eftersom det är flera saker som är unika på din hemsida. Det är dina inställningar i databasen, dina filer i ditt tema och så dina bilder. Om du har en backup på dessa delar så kan du sova lugnare. En backup är din livboj när saker har gått fel. Riktigt fel!
Tre råd på vägen om backuper
- Det jag tycker att alla ska komma ihåg är att en backup är din sista livboj när saker har gått alldeles fel. Det är din sista chans att ställa saker till rätta!
- Backup är till för fega människor. Om du gillar spänning så ska du såklart inte göra backup.
- En otestad backup gör inte att du kan sova lugnt på natten.
Backup på databasen
Det första som du ska göra backup på är databasen där alla inställningar och allt innehåll på din sida är sparat.
Databasen kan man exportera via phpmyadmin men oftast så tycker de flesta att detta känns både osäkert och komplicerat och då finns det flera plugin/tillägg som gör just det. Min favorit är updraft som jag tycker är både enkel att installera och konfigurera och trots att jag har använt den på mängder av siter under flera år så har den aldrig klickat.
I Updraft kan du välja hur ofta (eller manuellt) du vill att en backup i wordpress ska köras och hur backup-filen ska sparas. Många föredrar att den skickas i mail en gång i veckan.
Du kan välja att spara backupen till Dropbox eller annan molntjänst du använder vilket är smidigt.
Backup på tema
Nästa sak som behöver sparas är ditt tema. Om du använder ett tema som du inte har ändrat i så kan du helt strunta i det. Då kan du hämta temat från nätet igen.
Men om du har ett barntema så bör du ha en backup på det om något skulle hända. Nu är det förmodligen så att du ändrar väldigt sällan i ditt tema. Kanske aldrig? Men, spara en kopia på barrntema-filerna så är du säker på att du har dem när något händer. Det är oftast inte mer än max ett tiotal filer.
Backup på bilder
Slutligen så behöver du spara dina bilder och det är också den krångligaste biten för många hemsidor.
Det beror på att det kan vara mängder med bilder och då kan det börja bli trixigt eftersom backupen kommer att bli stor. Det går att använda Updraft även för att skicka alla bilder per mail, men här kan andra saker sätta stopp som att mailets bilagor blir för stora för att hanteras just som ett mail. Så gör hellre backup på dessa till en molntjänst. Själv skickar jag dem till Dropbox.
Jag ser ofta plugin och tjänster som sparar alla filer du har på hemsidan någonstans. Detta är nästan alltid onödigt och innebär att du sparar tusentals filer varje vecka helt i onödan. Ha en strategi för det som är unikt just för din sida för resten kan du hämta på nätet igen!
Inkrementell backup i wordpress
Vitsen med att göra en inkrementell backup är att du bara sparar de filer som ändrats sedan du gjorde förra backupen. En sådan backup går såklart mycket snabbare och ibland behövs den inte alls. Ett exempel på ett plugin som fungerar så är WP Time Capsule. Den finns både i en gratisvariant som du kan testa i 30 dagar och en premium-variant.
Även updraft kan göra inkrementella backuper om du köper en licens.
Jag uppskattar din kommentar
Under många år har jag lagt ner tid och engagemang på att hjälpa andra med deras wordpress-sida. Jag uppskattar all form av feedback för på så sätt så blir arbetet roligare och jag vet om det är uppskattat. Så varför inte skriva ett enkelt tack - om du fick tips för att lösa ditt problem eller löste det!
Tack för din återkoppling!
Karin
Jag kan varmt rekommendera WP Time Capsule. Problemet med de flesta säkerhetskopieringstilläggen är att de dels tar upp utrymme på servern och dels att de kopierar och zippar hela sajten, vilket kräver mycket serverresurser.
WP Time Capsule gör schemalagda säkerhetskopieringar och uppdaterar bara det som ändrats i koden. Dessutom kan man enkelt återställa till vilken tidpunkt som helst i en kalender. Vi är riktigt nöjda med detta!
Jag använder själv Wp Time Capsule men kan inte rekommendera tillägget egentligen. Det har varit en del buggar samt att de fortfarande inte klarar filer med svenska tecken. Vilket såklart många svenska webbplatser använder framförallt i namn på bildfiler.
Jag har korrigerat din länk, eftersom du lagt in en länk till WP Time Capsule som du tjänar pengar på. Det är aldrig snyggt att göra det på andras webbplatser
[…] jag alltid gör det på en kopia först (staging). Om du inte har möjlighet till det så gör en backup först. Även om det nästan alltid går bra så är det så tråkigt och eventiellt arbetskrävande […]
[…] Läs här om hur du gör en backup […]