En backup i WordPress ska spara flera saker, eftersom det är flera saker som är unika på din hemsida.

livbojTre råd på vägen om backuper

    • Det jag tycker att alla ska komma ihåg är att en backup är din sista livboj när saker har gått alldeles fel. Det är din sista chans att ställa saker till rätta!
    • Backup är till för fega människor. Om du gillar spänning så ska du såklart inte göra backup.
  • En otestad backup gör inte att du kan sova lugnt på natten.

 


Det första som du ska göra backup på är databasen där alla inställningar och allt innehåll på din sida är sparat. Databasen kan man exportera via phpmyadmin men oftast så tycker de flesta att detta känns både osäkert och komplicerat och då finns det flera plugin/tillägg som gör just det. Min favorit är backwpup som jag tycker är både enkel att installera och konfigurera och trots att jag har använt den på mängder av siter under flera år så har den aldrig klickat.

I BackWPup kan du välja hur ofta (eller manuellt) du vill att en backup ska köras och hur backup-filen ska sparas. Många föredrar att den skickas i mail en gång i veckan.

Nästa sak som behöver sparas är ditt tema. Om du använder ett tema som du inte har ändrat i så kan du helt strunta i det. Men om du har ett barntema så bör du ha en backup på det om något skulle hända. Nu är det förmodligen så att du ändrar väldigt sällan i ditt tema. Kanske aldrig? Men, spara en kopia på barrntema-filerna så är du säker på att du har dem när något händer. Det är oftast inte mer än max ett tiotal filer.

Slutligen så behöver du spara dina bilder och det är också den krångligaste biten för många hemsidor. Det beror på att det kan vara mängder med bilder och då kan det börja bli trixigt att skicka dessa per mail. Det går att använda BackWPup även för att skicka alla bilder per mail, men här kan andra saker sätta stopp som att mailets bilagor blir för stora för att hanteras just som ett mail. Min egen metod är att koppla upp mig med en FTP-klient och hämta bilder. Men det finns också plugin som laddar upp en kopia av bilderna till en molntjänst som dropbox. Ett exempel är WordPress backup to Dropbox.

Jag ser ofta plugin och tjänster som sparar alla filer du har på hemsidan någonstans. Detta är nästan alltid onödigt och innebär att du sparar eller skickar tusentals filer via mail varje vecka helt i onödan. Ha en strategi för det som är unikt just för din sida för resten kan du hämta på nätet igen!

Karin H Olsson

Jag har en bakgrund som konstruktör inom realtidssystem, de system som finns inbyggda i bilar, flygplan mm. Sedan tio år är jag företagare. Utbildad systemvetare och beteendevetare och mitt intresseområde finns där människor och datorer möts. En dag förstår vi varandra ;)

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Jag kan varmt rekommendera WP Time Capsule, som vi på Designera använder för vår sajt. Problemet med de flesta säkerhetskopieringstilläggen är att de dels tar upp utrymme på servern och dels att de kopierar och zippar hela sajten, vilket kräver mycket serverresurser.

    WP Time Capsule gör schemalagda säkerhetskopieringar och uppdaterar bara det som ändrats i koden. Dessutom kan man enkelt återställa till vilken tidpunkt som helst i en kalender. Vi är riktigt nöjda med detta!

    1. Jag använder själv Wp Time Capsule men kan inte rekommendera tillägget egentligen. Det har varit en del buggar samt att de fortfarande inte klarar filer med svenska tecken. Vilket såklart många svenska webbplatser använder framförallt i namn på bildfiler.

      Jag har korrigerat din länk, eftersom du lagt in en länk till WP Time Capsule som du tjänar pengar på. Det är aldrig snyggt att göra det på andras webbplatser

Det är alltid roligt när någon har synpunkter och feedback.
Så kommentera gärna!

Stäng meny