WordPress är ”open-source” vilket innebär att koden är fri att använda men det innebär också att vem som helst kan utveckla och distribuera tema och plugin. Även om det såklart är en stor fördel så innebär det också problem i längden.

Många utvecklare av plugin och teman kommer att gå vidare till andra projekt och verksamheter och det kommer inte längre några uppdateringar. Du som användare av plugin/teman blir då tvungen att byta. Innan du blir irriterad för det så får du påminna dig om att du har använt den här koden utan att betala för den kanske i många år och att du faktiskt inte har någon ”rätt” att kräva att andra människor arbetar gratis.

Be om hjälp på rätt kanal

Det är smart att välja rätt väg att be om hjälp. De flesta utvecklare vill ha frågor via supporten på WordPress och kommer att besvara frågorna den vägen också. Det innebär också att du kan läsa frågor/svar som tidigare besvarats och få hjälp den vägen. Läs frågor och svar innan du ställer din fråga, som du nog inser kan det vara ganska frustrerande att besvara samma fråga om och om igen. OM du lyckas ta reda på utvecklarens mejl-adress eller telefonnummer så använd dem INTE! Det är ett säkert sätt att inte få hjälp. Tänk på att du inte vet var på jorden personen befinner sig och av samma anledning så finns det inget skäl att bli irriterad om du inte får svar direkt.

Be om hjälp på rätt sätt

Var trevlig och artig. Faktiskt så ber du någon annan att utan betalning hjälpa dig och då kan det vara smart att vara trevlig. Ge relevant information som vilken version du använder och hur dina problem yttrar sig och hur du vill att det ska vara istället.

Premium

Om du har köpt ett tillägg eller tema så brukar det också finnas ett supportforum och dokumentation som ingår. Då väljer du att kontakta utvecklaren den vägen.

Be om hjälp på WordPress – akuten

Samma sak gäller även här, ett trevligt och artigt mail kommer att besvaras och ju mer information som finns i mailet desto större är chansen att få ett snabbt svar som löser ditt problem. Lite förvirrande så får jag ibland frågor där man inte vill berätta vilken site det handlar om.

Du kan kontakta oss via mail eller kontaktformuläret och på vår gratistimme på onsdagar. Andra tider så ger vi bara gratis-support per telefon i mån av tid.

 

Karin H Olsson

Jag har en bakgrund som konstruktör inom realtidssystem, de system som finns inbyggda i bilar, flygplan mm. Sedan tio år är jag företagare. Utbildad systemvetare och beteendevetare och mitt intresseområde finns där människor och datorer möts. En dag förstår vi varandra ;)

Det är alltid roligt när någon har synpunkter och feedback.
Så kommentera gärna!

Stäng meny